Praktikophold ved ECDM, Paris

af Rune Noël, Arkitektskolen Aarhus

I Paris har jeg gjort mig en mængde nye erfaringer og oplevelser. Få ting i min praktiktid ved ECDM er blevet som jeg havde forventet. Forhåbningen om en udvidet horisont blev indfriet, dog mere fra uventede kanter.

ECDM er en traditionel tegnestue, der i deres arbejde spænder fra interiørdesign til byplanlægning. For mig har tegnestuen ikke været udgangspunkt for en større arkitekturfaglig udviklingsplatform. Dog har jeg erhvervet mig en viden om arbejdsforholdene i Frankrig, hvordan man leder en tegnestue og hvordan man afgjort ikke gør det. Derudover har jeg forbedret mine computer og modeltekniske færdigheder. En af mine bedste opgaver, ilagt en større frihed til eksperimenter og undersøgelser, var at producere en lysstudiemodel i 1:80. Modellen havde gennemperforerede facader, hvilket krævede brugen af en laserskærer. Heraf lærte jeg at udnytte maskinens kvaliteter og begrænsninger som modelbygningsværktøj, hvilket ikke har været en mulighed på skolen i Aarhus.

Jeg deler lejlighed med nogle yderst interessante mennesker. Igennem dem har jeg stiftet bekendtskab med folk fra mange forskellige brancher, alt fra kommunikation over grafisk design, mode og fotografi til antropologi og skuespil. Det er i mødet med disse mennesker og deres fag, at min arkitekturforståelse i høj grad er blevet udfordret og sat i et for mig nyt og interessevækkende perspektiv.

Ligeledes har jeg mødt mange interessante mennesker igennem min passion for cykler. Udover at være et perfekt transportmiddel at lære byen at kende på, har den også givet mig muligheden for at deltage i et cykelkulturelt fælleskab, med dertilhørende søndagshyggeture, træningsdage, cykelløb, festligheder og events.
Jeg må indrømme at være blevet frankofil, Paris har et uendeligt stort kulturrepertoire, der kan opleves i alle afskygninger i hele byen. Der er ingen tvivl om at Frankrig vil være en destination jeg ofte vil vende tilbage til, men mine oplevelser med de franske arbejdsvilkår fraholder mig nok fra at gøre karriere i landet. Udenlandspraktik kan være et lotteri, men det er uden tvivl en lærerig oplevelse. De mest værdifulde oplevelser kommer måske bare ikke fra de steder, man mest venter det.



Skriv et svar

