NY STRUKTUR – Arkitektskolen Aarhus

Fra den 1. september 2011 påbegyndes den nye struktur på Arkitekskolen Aarhus. StudArk vil her forsøge at formidle hvad denne struktur kommer til at betyde for de studerende, såvel nuværende som kommende.

Det er nok vigtigt at fremhæve at den nye struktur vil blive ‘BUSINESS AS USUAL’ som Chris fremlagde det i sidste uge. Der bliver altså ikke vendt op og ned på alting og vi kommer ikke til at løbe mere forvirrede rundt end vi allerede gør nu. Vi skal stadig tegne planer, snit og opstalter og bruge hele vores S.U. i kantinen, Archi Tegn og på trykkeriet. Og jo, der bliver brugt nogle nye termer ifht. hvad vi idag kender som institutter og hold, men alt i alt vil den nye struktur give os FLERE muligheder end vi har idag.

Ideen er at skabe en dynamisk struktur med udgangspunkt i projektorienteret undervisning. For at den så også bliver dynamisk, vil den løbende blive optimeret og udviklet. Der vil blive etableret en gruppe med 1-2 studerende fra alle platforme, som skal mødes 1 gang månedligt med de to programledere Tine Nørgaard og Chris Thurlbourne samt spARK. Disse repræsentanter vil spARK rekruttere ved semesterets start og således evalueres den nye struktur løbende allerede fra dens begyndelse. Derudover er målet med den nye struktur, at alle undervisere og forskere kommer til at beskæftige sig med det, de er bedst til – samtidig med at de indgår i et mere konstruktivt og kollektivt samarbejde, end de har gjort hidtil. Nedenfor gennemgår vi først Bacheloruddannelsen, derefter Kandidatuddannelsen for til sidst at lave en opsamling.

BACHELORUDDANNELSEN

Det overordnede mål på Bacheloren er at tilbyde en uddannelse med vægt på MANGFOLDIGHED/FORSKELLIGHED = FORANDRINGSPARATHED/TVÆRFAGLIGHED

* Der etableres en mentor-ordning for 1. 2. og 3. års studerende.
* Mentorerne er kandidatstuderende, som skal give bachelorerne indsigt i kandidatforløbet.
* Mentorerne er hermed IKKE vejledere, men skal forstå ‘jobbet’ som en mulighed for at øve sig i at fremlægge/formidle deres projekter.

De tre første studieår ser idag sådan ud, hvor de har hver sit forløb og opbygning.

Den nye struktur ser sådan ud:

1. ÅR (1. og 2. semester) er et BASIS ÅR. Her vil lærerteamet bestemme opgaveforløbet. Det kan dermed både blive et samlet forløb, eller opdeles i flere forskellige forløb.

2. ÅR (3. og 4. semester) er delt op i 3 FAGLIGE OPTIKER (FAGOMRÅDER). Hvert semester vil starte med et fælles ‘registreringsforløb’, hvor der laves analyser og dataindsamling for et overordnet fælles opgaveemne. Derefter vælger man en FAGLIG OPTIK som man arbejder videre med individuelt. Her er ideen at man med det fælles ‘registreringsarbejde’, vil få sat sit individuelle projekt i dialog med de to andre faglige optiker.

3. ÅR (5. og 6. semester) er delt op i 6 FAGLIGE OPTIKER (FAGOMRÅDER). Forløbet her er det samme som på 2. år. Man starter med et fælles ‘registreringsforløb’ og vælger derefter sin FAGLIGE OPTIK. Dog vil der her være 6 faglige optiker at vælge imellem. Der vil være mulighed for at det 5. semester lægger grund for bachelorprojektet (også kaldet ‘RESEARCH BY DESIGN’). Bachelorprojektet vil ellers have samme opbygning som 3. 4. og 5. semester – fælles ‘registreringsforløb’ og dernæst individuel opgave.

Den samlede bacheloruddannelse vil altså bestå af et STUDIUM GENERALE, men med et overordnet fokus på af give de studerende de rette formgivningskvalifikationer!

KANDIDATUDDANNELSEN

Kandidatuddannelsen vil ligesom bacheloren åbne op for faglig mangfoldighed og tværfagligt samarbejde i form af STUDIOS. Man vil her kunne dykke ned i sin foretrukne skala eller niche, men stadig med mulighed for at gøre det i et samarbejde på tværs af opgaver de studerende imellem.

Den nye struktur vil se sådan ud;

4. ÅR (7. og 8. semester) er delt op i 15 FAGLIGE PLATFORME. På disse PLATFORME, vil der være 10 til 15 STUDIOS. Ved semesterets start vil der være en stor fælles workshop for alle. Derefter vælger hver studerende et STUDIO som de følger 1 år frem. På hver studio er der ca. 30 pladser.

5. ÅR (9. semester) vil foregå ligesom 4. år.

5. ÅR (afgang) vil forløbe som det gør idag. Som et nyt element i afgangsforløbet, vil der være ‘verities’  – dvs. eksterne kritikere/vejleder til mellemkritiker, pin-up’s osv. Disse skal medvirke en skarpere diskussion omkring afgangprojektet i procesforløbet.

PLATFORMENE vil udspringe udfra de 5 fagområder arkitektur, design, kulturarv, landskab og planlægning.

Ovenfor ses et udkast af de forskellige PLATFORME, STUDIO’s og nogle eventuelle tværfaglige forløb. Man kan tilmed se hvilke steder der vil være mulighed for to-sprogede eller engelsktalende forløb.

Som vist på digrammet vil de forskellige STUDIO’s indeholde nogle tværfaglige forløb i form af forelæsninger, seminarer, workshops osv.

OPSAMLING

Så hvad kommer det til at betyde for alle os der er fanget i midten af den nye og den gamle struktur??? Svaret må være at vi får nogle  mangfoldigere opgaveforløb. Vi kan stadig beskæftige os med det fagområde vi ønsker 0g de forskellige platforme bliver selvfølgelig skabt på grundlag af erfaringer fra den nuværende fordeling.

Selvom man vælger et STUDIO for et år af gangen, vil det stadig være opdelt i to opgaveforløb. Dvs. man sagtens tage i praktik eller på udveksling i et semester.

Nogle er måske frustrerede over at man ‘først’ på 4. år vælger sin endelige PLATFORM (fagområde). Men der findes to typer studerende; der er dem som under stort set hele deres studieforløb ved hvad de vil og så er der dem som er usikre på det og har brug for nogle forskellige inputs. Den første gruppe har netop mulighed for at dyrke det fagområde de ønsker og den anden gruppe får tilmed mulighed for at prøve noget forskelligt af. Som det ser ud idag ‘shopper’ mange alligevel rundt på deres bachelorår og nogle også på kandidaten. De et-årige uddannelsesforløb på kandidaten bliver en forudsætning for kontinuitet og fordybelse i projektforløbene op til den endelige afgang.

Lad os være positive og åbne overfor den nye struktur. Den er udelukkende blevet til for at optimere vores uddannelse og alt hvad der udvikles, tager sit udgangspunkt i det der allerede fungerer!


4 kommentarer on “NY STRUKTUR – Arkitektskolen Aarhus”

  1. […] Den nye stuktur på Arkitektskolen Aarhus er nu trådt i kraft, og de studerende er i fuld gang på de 14 nye studios. Nogle studios er mere eller mindre direkte overført fra tidligere institutter, men der er også kommet helt nye til. Her i blandt er der Studio Biennale med i alt 27 studerende. Studioet strækker sig over ét helt år – efterårssemestret 2011 og forårssemestret 2012 – frem til den 13. internationale Arkitekturbiennale i Venedig August 2012. Studioet er et samarbejdet mellem AAA, Cebra og Transform, der tilsammen danner teamet ACT. Indtil videre vides det ikke præcis hvilken rolle teamet kommer til at spille på Biennalen næste sommer, men selve samarbejdet baserer sig overordnet på et ønske om at nedbryde barrierer mellem det akademiske og det praktiserende miljø. ACT har oprette bloggen http://www.actingreenland.com som vil fungere som et internt vidensdelende forum, der opsamler projektets mange undersøgelser men samtidig viser delkonklusioner og diskussioner helt frem til Biennalen 2012. […]

  2. […] Den nye stuktur på Arkitektskolen Aarhus er nu trådt i kraft, og de studerende er i fuld gang på de 14 nye studios. Nogle studios er mere eller mindre direkte overført fra tidligere institutter, men der er også kommet helt nye til. Her i blandt er der Studio Biennale med i alt 27 studerende. Studioet strækker sig over ét helt år – efterårssemestret 2011 og forårssemestret 2012 – frem til den 13. internationale Arkitekturbiennale i Venedig August 2012. Studioet er et samarbejdet mellem AAA, Cebra og Transform, der tilsammen danner teamet ACT. Indtil videre vides det ikke præcis hvilken rolle teamet kommer til at spille på Biennalen næste sommer, men selve samarbejdet baserer sig overordnet på et ønske om at nedbryde barrierer mellem det akademiske og det praktiserende miljø. ACT har oprette bloggen http://www.actingreenland.com som vil fungere som et internt vidensdelende forum, der opsamler projektets mange undersøgelser men samtidig viser delkonklusioner og diskussioner helt frem til Biennalen 2012. […]

  3. Hey there just wanted to give you a quick heads up.

    The text in your article seem to be running off the screen
    in Chrome. I’m not sure if this is a format issue or something to do
    with web browser compatibility but I figured I’d post to
    let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon.
    Thanks

  4. Hey there just wanted to give you a quick heazds up. The words in your post sem to be running off the screen inn Ie.
    I’m nott sure if this is a format issue or someething to do wiyh
    browser compatibility but I figured I’d post to lett you know.
    The design and style look great though! Hope you get thee problem resolved soon. Thanks


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s