AFGANG 2011; Baggårdens potentialer_et offentligt rum på Trøjborg

Af Thomas Bossel, Afgang fra Institut 1, Arkitektskolen Aarhus

FAGLIGT FOKUS
Mit afgangsprojekt vil omhandle hvordan en karré kan bruges som mediator mellem hhv. by og baggård. Jeg vil undersøge hvordan et in-fill projekt kan styrke en eksisterende karrébebyggelse ved at åbne op ind til baggården og på den måde udnytte dens potentialer. Baggården er i mit projekt et offentligt tilgængeligt rum tiltænkt bevægelse og kropslig udfoldelse.

HOVEDPROBLEMSTILLINGER:
Hvilket potentiale er der i den uafsluttede karré og hvordan udnytter man de muligheder der ligger i åbningen mellem de to verdener: byen og baggården, samt niveauerne over og under jorden? Hvordan kan et in-fill-projekt hjælpe til at gøre den afgrænsede karré mere åben, i forhold til, at formidle kontakt mellem baggård og by og uden at ødelægge de potentialer der ligger i åbenheden? Hvordan kan en karré være fællesskabende og aktiverende for baggården og samtidigt respektere beboernes private rum? (Terrasser, altaner etc.).

AFGRÆNSNING AF OPGAVE:
Projektet vil bygningsmæssigt behandle udfyldningen af den eksisterende karréstruktur, samt behandle den fælles baggård. Programmæssigt vil projektet omfatte en multihal, bybad, daginstitution som placeres i baggården. Udfyldningen mellem de eksiterende bybyggelser vil være boliger.

RELEVANS:
Kigger man ind på sitet og igennem det, afsløres straks de grønne baggårde som er enten usynlige eller svært tilgængelige i resten af kvarteret. Baggården bruges på nuværende tidspunkt kun af beboerne i den aktuelle karré, tidligere gemt bag aflåste porte og dørkoder, samt skiltning der forbyder færdsel for andre end karréens beboere. Sitet rummer potentialer for et nyt offentligt rum til bydelen, hvori der kan dannes steder for socialt/uformelt møde og samt dyrkes aktiviteter. Der stilles spørgsmål ved hvordan karréens baggård bruges til dato og hvordan den kan re-tænkes i forhold til at udnytte dens kvaliteter. Karrétypologien er en velkendt og stadig anvendt bebyggelsesstruktur. Den har særlige kvaliteter i dens samhørige virke med gaderummet den skaber, samt den baggård der opstår i kraft af dens form, et pusterum i byen, bl.a. fri for trafikal støj. Endvidere er projektet relevant idet der omkring i Danmark og verden er flere utidssvarende karrébebyggelser, der kan forvandles til et bedre sted at være menneske.



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s