Afgang AAA – Erfaringer omkring metode og video

Af Jakob Ingemansson

På Arkitektskolen Aarhus starter vores afgangsforløb med at skrive en emneformulering, hvor opgavens rammer defineres. Gennem samtaler med en tidligere medstuderende blev jeg rådet til at bruge emneformuleringen til at definere hvad jeg ville undersøge, og ikke hvad jeg ville opnå. På den måde kunne jeg minimere risikoen for at projektet ville tage en drejning som min emneformulering ikke rummede. Samtidigt ville det lægge op til et forløb hvor projektet blev ved med at ”overraske” mig, hvor nye ”opdagelser” styrede opgavens forløb.

Det er selvfølgelig meget individuelt hvordan man foretrækker at arbejde, men det her var en metode som gav mig en dynamisk process, forstået på den måde at hver fase udviklede projektet til et nyt niveau og dermed også i en ny retning.. Måske kan man sige at jeg i emneformuleringen definerede min process, i stedet for at definere hvad der ville komme ud af den. Nogle gange var det selvfølgelig frustrerende ikke at kunne se ”det endlige projekt” foran mig, men det var bare om at holde hovedet koldt og være tro mod de rammer jeg sat op.

Mit afgangsprojekt tog udgangspunkt i en fascination af de fysiske rum som opretholder internet. Jeg startede med at undersøge hvorhenne og hvordan ‘internettets rum’ eksisterer. Projektets fysiske omdrejningspunkt blev en serverpark i London og mine undersøgelserne kredsede om at oprette en æstetisk og funktionel inddragelse af denne serverparks biprodukt, nemlig overskudsvarmen fra det enorme vandbaserede kølesystem. Med afsæt i denne undersøgelse identificerede jeg, gennem arbejde med fysiske modeller, arkitektoniske potentialer i disse rum.

Et andet råd jeg fik var at gøre alle mine delstudier færdige og præsentable. Det vil sige at selv mine indledende undersøgelser skulle, inden jeg gik videre, være så godt gennemarbejdede at de kunne blive en del af min endelige præsentation. Det var vigtigt at efterleve dette krav til mit arbejde, i og med at jeg lagde op til at processen var en stor del af det færdige projekt.

Mine indledende undersøgelser handler om fysiske modeller af både landskabelig- og pavillon lignende karakter, og om deres møde med den overskydende varme fra serverparken. Jeg anlagde allerede her en metodisk tilgang baseret på video, hvilket blev en metode som jeg bragte videre til min site analyse.

Et udsnit af mit afgangsprojekt Streaming Potential kan ses på Arkitektskolen Aarhus digitale udstilling på http://rum1.aarch.dk/index.php?id=146382



Skriv et svar

