Udveksling: AA School of Architecture # 1

Følgende indlæg er første i en række af indlæg om et etårigt udvekslingsophold på Architectural Association (AA) School of Architecture i London. Opholdet tæller som et led i kandidatuddannelsen på Arkitektskolen i København, men er selvarrangeret og ikke en del af en udvekslingsaftale med KA.

Hvis du ikke kender til AA School of Architecture kan det anbefales at tjekke deres hjemmeside ud : aaschool.ac.uk. Her kan du se online forelæsninger og læse om deres mange studieprogrammer, summerschools, visiting schools og research clusters.  Den er et besøg værd!

Indlæggene i rækken er ikke ment som ’guidelines’ for kommende udvekslingsstuderende (der henvises i stedet til de danske arkitektskolers hjemmesider, ud-i-verden, EDU osv) – men indlæggene er ment som appetisers for jer, der tænker på at tage på udveksling, og måske har mod på at søge ind på en arkitektskole, som ikke har en forhåndsaftale med dit danske uddannelsessted. Desuden er det håbet, at vi ved at gæsteblogge fra udenlandske arkitektskoler, kan sætte vores egne danske skoler i perspektiv, revurdere dem, kritisere dem, rose dem…

# Bøger

Hvis du besøger AA School of Architectures bibliotek, vil du finde en tætpakket bunke af studerende, der fighter om hver centimeter af bibliotekets arbejdsborde. Antageligvis er de studerende  (forhåbentlig) i biblioteket af interesse. De er der helt sikkert ikke for at surfe på internettet, bygge modeller eller bladre igennem coffeetable-bøger, men derimod for at arbejde sig igennem de læselister, som er obligatoriske på hver årgang af AA School of Architecture.

Læselister med bøger fra Tschumi til Sennet danner basis for hyppige forelæsninger, læsegruppediskussioner og de studerendes egne essays. På AA School of Architecture er litteraturen en af de vigtigste indgangsvinkler til designprojektet. Tilknyttet  Architectural Association er desuden et arkitekturforlag, der er et af de bedste af sin slag med udgivelser indenfor arkitektur, planlægning, landskab og ingeniørarbejde.

Uden at komme med et umiddelbart eksempel eller en direkte henvisning til de danske arkitektskoler, er det nærliggende at pege sammenhængen mellem et bogligt uddannelsesmiljø og de såkaldte ’designprojekter’. I hvor høj grad går de to processer hånd i hånd? Bør bøger og læsning være en obligatorisk del af studiet? Skal designprojekter kulminere i afhandlinger, essays og rapporter og basere sig på argumenter hentet fra litteraturen? Og hvorvidt uddanner Danmark arkitektstuderende, der aldrig har læst en bog om faget?

Interessant i denne sammenhæng er det at iagttage forflyttelsen af arkitektuddannelserne fra Kulturministeriet til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse. Måske er der tale om en tendens.



Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s