CHAMELEON SCHOOL – mobil skole i Indien, KADK (Fernisering i morgen kl. 15!)

fra KA-net:
CHAMELEON SCHOOL – mobil skole i Indien
Fernisering fredag den 28. oktober 2011 kl. 15:00 i Galleriet. Alle er velkomne!Udstillingsperiode: 31. oktober – 18. november 2011 – alle hverdage 10-17
ARKITEKTER UDEN GRÆNSER
Arkitekter Uden Grænser er en verdensomspændende nonprofit hjælpeorganisation, der arbejder for at forbedre det fysiske miljø for de fattigste og mest udsatte befolkningsgrupper i verden.
Arbejdet i Arkitekter Uden Grænser handler om at tage udgangspunkt i mennesket og stedet, og derigennem finde kreative løsninger på samfundsproblemer.
Organisationen arbejder både internationalt og nationalt med projekter, der har til formål at fremme udviklingen af det bebyggede miljø. Med udgangspunkt i tanken om at vi alle har et socialt og miljømæssigt bæredygtigt ansvar, står vi til rådighed for de mennesker, der ikke ellers har adgang til arkitekters kunnen.
Arkitekter Uden Grænser blev officielt stiftet som en dansk platform for den internationale organisation Architectes Sans Frontièresi oktober 2008.
MOVING SCHOOL
Idéen bag MovingSchool er at skabe skoler, som flytter sig med de børn, der undervises – skolen skal komme til børnene og ikke omvendt. MovingSchool er et koncept, og en lokalt funderet NGO skabt af frivillige, som arbejder for, at børn skal have mulighed for at lære at læse, skrive og regne. Arkitekt Mette Lange og Anders Linnet, der er initiativtagerne bag MovingSchool, har udviklet to designs indenfor konceptet. En flydende og en rullende skole. Med inspiration fra et telt, der nemt kan slås op og ned, udviklede AUG i 2009 et forslag til det tredje design, ChameleonSchool.
MovingSchools målgruppe, er fattige nomadefamilier, der bor under simple forhold, isoleret og uden tilknytning til landsbyerne, i et grænseområde mellem de sydvestlige indiske delstater Goa og Maharashtra. Familierne lever under dårlige kår, hvor deres bolig består af små hytter bestående af presenning og palmeblade. Ofte er der kun ét enkelt rum, der skal huse hele familien.
Forældrene arbejder i en begrænset periode og tilhører et folk, med eget sprog, der skiller sig væsentlig ud fra det sprog, man taler i Goa. Dette betyder, at børnene ikke kan få glæde af de lokale undervisningstilbud, da lærerne i det nordlige Goa ikke kan undervise på deres sprog. Langt de fleste voksne i denne befolkningsgruppe er analfabeter og børnene ville nemt komme til at lide samme skæbne.
Med den undervisning, som MovingSchool tilbyder, er AUG med til at give børnene en chance for at komme væk fra den isolation, de lever under og en mulighed for en bedre fremtid i samfundet.
CHAMELEON SCHOOL
Arkitekter Uden Grænsers bud på et tredje design indenfor MovingSchool konceptet fungerer som en slags kamæleon, der tilpasser og underordner sig sine omgivelser med minimalt fodaftryk i landskabet og på klimaet.
ChameleonSchool, er en mobil, multifunktionel og demonterbar skoleenhed, med respekt for lokale byggeskikke og håndværk. En undervisningsmanual for opsætning og demontering af skolen, skal følge med skolen. Manualen vil gøre det nemt for opsætning og etablering af flere skoler, hvis behovet er der.
Skolen er opført i samarbejde med lokale håndværkere, der har den viden og tilgang til lokale materialer og byggetraditioner der skal til. Skolen skal være en naturlig del af det lokale samfund, så de tager den til sig, og principperne kan videreføres i nye skoler, som vil fungere som igangsætter for denne type bebyggelse over hele landet. Eller endnu bedre, over hele verden.
Den første ChameleonSchool blev indviet den 9. februar 2010, i maj 2010 blev skolen taget i brug og giver nu 25 nomadebørn muligheden for skolegang og en lidt lysere fremtid.
PROJEKTTEAM
2 personer tog til Indien i januar 2009 for at skabe grundlag for projektet. Arkitekter Uden Grænsers projektteam på fem personer har derefter samarbejdet om udvikling, planlægning og realisering af projektet, der blev opført januar-februar 2010.
Forud for opførelsen af skolen lå et længere researcharbejde. Projektteamet studerede blandt andet indiske byggeteknikker og materialer, med henblik på bedst muligt at lade projektet udtrykke empati og forståelse for tid og sted. Med så få virkemidler som mulig er skolen bygget af lokalt tilgængelige byggematerialer; eucalyptus, bambus og presenning.
Opførelsen er blevet muliggjort gennem et tæt samarbejde med den indiske organisation MovingSchool, og deres danske partnere, der delvis bor i Danmark og Indien. Ingeniører Uden Grænser har fungeret som konsulenter og sparringspartnere under hele processen. Et samarbejde hvor direkte kommunikation, på tværs af landegrænser er i centrum.
KREDITERING
Arkitekter Uden Grænser
Rune Asholt, Marianne Filtenborg, Anna Aslaug Lund, Andreas Holm Hammershøj, Sofie Wäborg
Ingeniører Uden Grænser
André Stalheim, Anders Weiss, Camilla Haastrup, Kalle Holck Madsen, Mads Hermann, Vicky Miskovic
Moving School Denmark
Mette Lange, Anders Linnet
Moving School India
Manischa Kulkarni, Mr Kulkani, Subash Ingale, Shoba Ingale
Konstruktion i Indien
Mr Mallaya og hans team
Ingeniører i Indien
Sebastiao Falcao
Film redigering
Oskar Fanta
Sponsorer
Dreyers Fond, Brødrerne Hartmanns Fond, Statens Kunstfond
Ekstra kræfter (da der virkelig var brug for det)
Simon Hjermind Jensen, Nicholas Bjørndal


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s