Afgang F2011, del 5: Ved tegnebordet

I foråret 2011 tog Mikkel Kjærgård Christiansen sin afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i København. Gennem en række indlæg på StudArk.dk vil han, til stor glæde for os andre, dele sine erfaringer fra afgangsprojektet ‘Øjenklinik ved Søerne’.

Indlæggene vil primært fokusere på arbejdsprocessen, idet Mikkels arbejde er et godt eksempel på en metode der har ligget til grund for et velargumenteret, gennemarbejdet og reflekteret afgangsprojekt – og ikke mindst en forståelig og medrivende projektgennemgang. Der vil således, i de forskellige indlæg her på bloggen, være en indbygget tematik der uddyber udvalgte delemner fra programskrivning til den endelige præsentation.

Arbejdet ved tegnebordet efter gåturen med den blinde mand handlede meget om de infrastrukturelle forløb. Både patientens og personalets, men også det offentlig forløb (stien) som begyndte at tegne sig langs den nordlige side af huset. Det var et arbejde i snit, plan og model i skala 1:100. Et arbejde som på mange måder var og er fascinerende. Tegning for tegning tygger man sig igennem problemstillingerne velvidende at alt ikke løses i et hug. Én model kaster ideen til en tegning af sig. Hver gang en tegning tegnes bliver man lidt klogere på hvad den næste model skal afprøve. På den måde ”pingponger” medierne sig igennem dilemmaerne. Det er netop dette swing, der er vigtig at få i gang.


Planskitse 1:100


Min erfaring viser at når man sidder fast er det, som oftest, tid til at skifte medie eller skala. Dermed ikke sagt at enhver modstand skal få én til at gå i gang med noget andet. Men hvor modellen kan betragte problemstillingen rumligt (om hjørnet, så at sige!) kan tegningen fastholde et fokus. Et blik, en retning. Skalaspringene har en lignende effekt, men her er der en vigtig pointe. Jeg har oplevet at det kan være svært at fokusere når man f.eks. sidder med en plan i CAD – netop forbi man tegner i 1:1, kan alt føles lige vigtigt. Det skalaløse distraherer. Netop derfor er det vigtigt at få tegningen ud på bordet. Sådan arbejdede jeg i det meste af marts og april måned – frem og tilbage. Printe ud, bygge, skære, tegne – og notere når løsningerne tegnede sig blandt alle skitserne.

Jeg arbejdede med en idé om huset, haven og stien.

Kvaliteterne opstår i møderne mellem disse tre elementer.

Soklen, husets møde med offentligheden, er inspireret af nabohusenes menneskehøje sokler. Den løber rundt og danner havens rum, langs dens nordlige kant løber stien mod øst, som en tand i rækken, står huset ned på den. Soklen binder altså sammen på de tre elementer, skaber forskellige grader af offentlighed, små forskellige steder. Den er bygningens møde med landskabet og til forskel fra nabohusene optager husets sokkel niveauspringet mellem kanten og vejen. Den er et støbt landskab der danner fundament til huset, rum til haven og plads til stien.

På samme måde som hovedgrebet er delt i tre har huset tre zoner. Venteværelset er i forbindelse med haven. Haven er venteværelset – eller i hvert fald en del af det. I midten findes først konsultation – så forberedelse og operation. Her lukker huset sig mere om sig selv. Til sidst, på den øverste etage, åbner huset sig igen og giver det store kig mod nord. Det er hvilerummet. De tre zoner bindes sammen af et organisk element: gelænderet. Det bløde, venlige element der leder een rundt i huset gennem de forskellige lag (se sidste del af PROCES05, hvor jeg skitserede mig rumligt igennem huset).


Modelfoto i plan 1:100
Modelfoto  i plan 1:100

Noter fra skitsebogen:
 
24-03-2011 
God snak med Thomas i dag. Hovedgrebet er på plads. Bygning med tyngden, landskab optager mødet mellem kant og vej. (skitse)
 
Knækket mod nord fungerer. Det giver mange ting. Det gør brug af en kontekstuel forskydning mellem de to villaer og etablerer kigget og langs Søerne. Laver en udgang i stiens retning, indgang langs bygningen på den sydlige side… fortsæt fortsæt. Det skaber et hierarki, en asymmetri, En rumlig åbning/sluse/kile mod nord, og et mere presset rum mod syd (men det åbner op for karnappen på nabohuset.)
 
Materialer: tegl (møder kontekstens facader, patinerer, systemet), beton (bærer huset, mødet landskabet, horisontalt, vertikalt, in-situ, unikaet osv. ), træet (indrammer udsparinger, vinduer, dører, er tilstede hvor hånden/kroppen er i berøring med huset)
 

Elevatoren, miniversion af huset, styret kig – lukket rum – åbent rum. Teleskopelevator, ref. Koolhaas-hus i Bordeaux, Møbel i bunden der sikrer mod hul! (andre ref. 21 st. Century, Louvre?)

Nu er det tid til at tegne planer… og derefter rette snit. Måske tegne et par stykker. Tværsnit. Collager af opstalter m. materialer.

29-03-2011
Planerne begynder at have en kvalitet.

01-04-2011
Nogle materialeforløb begynder at vise sige givende.

Beton. Soklen. Mødet med offentligheden. Løftet. Basen. Fundamentet løber rundt om matriklen og op gennem huset i en vertikal forbindse.

Tegl. Huset det beskyttende.

Træet. Møblet. Hånden. Apteringen.


Det næste indlæg kommer til at omhandle arbejdet med detaljen og materialerne helt tæt på.

2 kommentarer on “Afgang F2011, del 5: Ved tegnebordet”

  1. Tue siger:

    jeg er meget optaget af dit projekt og måden du beskriver dit arbejde på, som kaster en helt masse inspiration fra sig. tak for det. Jeg er specielt spændt på at se hvordan ‘en særlig oplevelse’ bliver implementeret i dine rum. Ørehøjde – den er god!
    Er huset tænkt som forløbet fra ‘før’ til ‘efter’ (varierende) operationer hvor synet forbedres? Altså synets bedring er argument for dine forskellige rumlige intentioner?

  2. Hej Tue,
    og undskyld det sene svar. Tak det glæder mig at du finder mine indlæg og opgaven i det hele taget inspirerende.
    Huset er som diagram tænkt som en før og efter situation, hvilket betyder at det starter som et ført forløb igennem rum med forskellige stemtheder og ender i en åben plan på toppen, hvor udsigten tilfredsstiller det genvundne syn. Så ja, synets bedring er argument for de rumlige intentioner. Skriv gerne igen hvis du har flere spørgsmål – eller hvis det ikke var fyldestgørende.
    mvh
    Mikkel


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s