Artikel-tirsdag: Små karriereskridt ad gangen – Marie Brøndum Nielsson

Artikel-Tirsdag vil sætte fokus på muligheder som praktik og udveksling og endda også perspektiver for livet efter skolen. I samarbejde med Arkitektforeningen og Gunhild Askehave, stud.arch.MAA, bringer vi i dag “Små karriereskridt ad gangen – Marie Brøndum Nielsson“. Gunhild Askehave har interviewet Marie Brøndum Nielsson, der blev uddannet i 2010 og er ansat hos Signal Arkitekter. Hun samlede mindre, men målrettede forløb sammen og en skønne dag var CV´et pludselig ikke længere så spædt.

Tiden umiddelbart efter afgang er præget af forventning. Nu venter drømmejobbet – men de fleste oplever at skulle tage små karriereskridt ad gangen. Arkitektforeningen har spurgt en række medlemmer om, hvordan deres faglige vej forløb i årene lige efter afgangen.

maria_broendum_480
Af Gunhild Askehave

Hvordan gik det første år efter, du forlod arkitektskolen?
Jeg blev gravid umiddelbart efter min afgang i sommeren 2008 – så jeg gik ledig i 3/4 år, hvorefter jeg gik på barsel. I de 3/4 år søgte jeg de obligatoriske 4 job om ugen med voksende mave, hvilket ikke var så karrierefremmende. Jeg håbede længe på en projektansættelse, men det lykkedes ikke. Lige inden min barsel tog jeg et 6 ugers SVU kursus, Kommunikation i Praksis, på Niels Brock. Her arbejdede jeg sammen med en masse andre faggrupper og fik øjnene op for, hvad jeg også kan som arkitekt.

Hvordan fik du dine første ansættelser?
Mine første ansættelser var ikke “rigtige” ansættelser, men praktikker. Den første var en opslået virksomhedspraktik hos Arkitektforeningen, som ramte plet i forhold til min lyst til at arbejde mere med formidling af arkitektur frem for formgivningen. Efterfølgende opsøgte jeg selv praktikker – steder hvor jeg kunne fortsætte lidt i samme spor, skrabe lidt mere erfaring sammen til mit CV og udvide mit netværk.

Min tid som ledig og på barsel, gav mig en afklaring af i hvilken retning, jeg gerne ville gå. Min lyst til at arbejde med formidling fik dog på et tidspunkt ret tilfældigt viklet mig ind i et undervisningsprojekt for børn. En arkitektbekendt, som vidste at jeg interesserede mig for formidling, spurgte om jeg havde lyst til at skrive en artikel om en fire dages workshop, som hun og en anden arkitekt lavede med fjerde klasse i forbindelse med Arkitekturens Dag 2010. Det ville jeg meget gerne – og inden jeg fik set mig om, var jeg dybt involveret i undervisningen af børnene og var med til at lave en udstilling for forældrene den sidste dag.

Bagefter brugte vi en del tid på at lave et stort prospekt om workshoppen. Det inspirerede mig til at søge praktik i ’DAC undervisning’, hvor jeg igen fik udvidet mit netværk. Det førte så til mine første små freelanceopgaver, hvor jeg tilrettelagde og afviklede forskellige arkitekturworkshops for børn.

Hvilke tanker gjorde du dig om din fremtid – og ændrede de sig efter en tid?
Jeg tænkte, at jeg da nok skulle få et “klassisk arkitektarbejde” på en tegnestue ret hurtigt -men som månederne gik, indså jeg, at det ikke var tilfældet. Jobbene var der ikke, så med årene blev jeg faktisk mere og mere målrettet i forhold til at skræddersy mit spæde CV mod min lyst til at arbejde med formidling snarere end formgivning. Men hele vejen igennem har jeg stædig holdt fast i, at jeg på den ene eller anden måde ville bruge min faglighed i de jobs, jeg søgte. Tanken om at tage et ufaglært job har da været der, når frustrationen over arkitektbranchen var for stor. Men den blev aldrig realiseret.

Havde du lige efter afgang forestillet dig, at du ville være, hvor du er i dag?
Nej, men når jeg ser tilbage på min studietid, kan jeg se, at det sted jeg er i dag, passer godt til mig og min tilgang til faget. Jeg kunne godt have ønsket, at der allerede undervejs i min studietid var lidt flere øjenåbnere i forhold til, hvordan arkitekturfaget kan bruges bredt, når man kommer ud på den anden side.

Har du gode råd til nyuddannede arkitekter?
Til nyuddannede er det vigtigt at få opbygget et netværk indenfor det felt, man gerne vil søge – om det så er gennem praktikker, sociale arrangementer eller andet.  OG tag imod al den hjælp og inspiration du kan få til ansøgninger m.m. gennem Arkitektforeningen og Arkitektforbundet, hvor de kender branchen.

Find den originale artikel her.



Skriv et svar

