Praktik i New York

Young ProjectsI Brooklyn’s gamle havnekvarter, Dumbo, er de gamle industribygninger blevet indtaget af skillevægge og kreative kontorfælleskaber. Her under Brooklyn Bridge’s larmende trafik, har jeg fået praktikplads hos Young Projects. Young Projects er en ung og eksperimenterende tegnestue, der fokuserer på udviklingen af traditionelle håndværksmetoder ved hjælp af teknologiske og kunstneriske redskaber. Udforskningen af  arkitektur og design sker på tværs af skala – fra bygninger, interiør, tekstiler, møbler, kunstinstallationer og film. Mine opgaver har indtil nu primært været design og optegning af et transformations projekt på Manhattan. Projektet består af to to-etagers lejligheder, der skal slås sammen og beboes af et ungt par. Opgaven hører til til en af de mindre hos YP og  jeg arbejder derfor sammen med en enkelt arkitekt. Selve idéudviklingen varer, sammenlignet med de fiktive opgaver fra livet på Holmen, meget kortere. Vi besluttede relativt hurtigt at de to første etager skal ombygges til to træskrin, der skal spille op i mod et stort dobbelt højt rum, bundet sammen af et stort møbel bestående af reol, kontorområde og trappe. Herfra bliver projektet realiseret igennem klientmøder, materialeprøver, renderinger og tekniske tegninger. Young Project's Office YP’s projekter tangerer til tider kunstobjekter og en af mine andre opgaver har været at sammensætte en portfolio, til en konkurrence hvor tegnestuens tidligere projekt, The Heart fra Times Square, skulle præsenteres I kategorien kunstpavillon. Arbejdstimerne I New York er generelt længere end i Danmark og jeg møder som regel ind kl. 09 og får fri 10-11 timer senere. kl. 12 om eftermiddagen kører et læs af madvogne op til fortovene udenfor de sultne kreative kontorer og indtil kl. 14 er det muligt at indtage portioner inspireret fra hele verden. Tegnestuen er ikke større end at vi alle kan spise frokost om samme bord. Min rolle som praktikant er ikke at hente post-frokost kaffe fra Starbucks, men jeg bliver betragtet som en vigtig del af teamet. Jeg føler mig heldig at have fundet et sted, der tager min mening seriøs og som giver mig varierende opgave. Efter mange måneders af kedelig udfyldning af visums registreringspapirer er det virkelig fantastisk endelig at være her.

Sarah er kandidatstuderende på KADK, Political Architecture: Critical Sustainability


Skriv et svar

